MENTORAMA. Compania matură după investiții se cunoaște
aprilie 27, 2017MENTORAMA. Cum recunoşti uzurpatorii din consultanţa de business?
mai 3, 2017Implementarea unei strategii este testul de maturitate al unui business. Dacă o companie poate implementa o strategie de business înseamnă că deja a trecut la un alt nivel, a trecut de la administrare la management şi de la rezolvare de sarcini la planificare şi coordonare de activităţi.
Realitatea este însă mult mai dramatică. Peste 95% dintre cei care implementează o strategie nu o fac complet. Iar peste 70% dintre cei care îşi creează o strategie nu ajung să implementeze nimic. Aşadar, pentru a fi foarte limpede, peste 70% dintre noi doar vorbim despre strategii de business. Şi nu implementăm nimic.
Care sunt semnele care îţi spun că te afli printre cei mulţi, care doar scriu şi vorbesc despre strategii, dar care nu le vor implementa niciodată?
1. În implementarea unei strategii, echipa are nevoie de un antrenor
Cel mai sigur mod de a ucide un plan de implementare de strategie este să îl laşi să fie coordonat direct de către antreprenori sau de owner-ii companiei. Excepțiile în acest sens sunt atât de puţine şi de celebre încât doar ne validează regula. Iar regula este că antreprenorul sau owner-ul nu este şi nu trebuie să fie manager de proiect, el nu trebuie să livreze nici documente şi nici „să facă push” (horribile dictu). Rolul lor nu este de a implementa, ci de a se asigura că planul este implementat. Ei trebuie doar să asigure resursele necesare şi să menţină motivaţia oamenilor implicaţi în acest proiect pe termen lung. Ei trebuie să rămână antrenori, nu să joace pe teren.
Dacă eşti antreprenor sau ai un business, asigură-te că ai echipa cea mai bună pentru a implementa o strategie de business. Antrenează-i, motivează-i, învaţă-i să joace în echipă. Dar lasă-i pe ei să joace. Tu doar asigură-te că au resurse şi că milestone-urile proiectului tău sunt atinse. Şi dacă nu, schimbă jucătorii sau coordonatorul de joc ori apelează la un manager de proiect din exterior. Funcţionează şi aşa.
2. Proiectul tău nu are buget şi nici manager
Ai un plan. Ştii ce e de făcut, în principiu, şi le-ai aşezat pe toate într-un excel. Apoi îţi chemi echipa şi le expui întregul plan. Oamenii aprobă şi pleacă de la discuția asta cu mai multe întrebări decât răspunsuri şi căutând soluţii pentru momentul în care îi vei chema în biroul tău să îi întrebi de mersul proiectului.
Planul tău e deja sortit eşecului. Doar cu nişte activităţi numite impersonal, cu „ar trebui”, „se face” şi cu „e nevoie”, fără un manager şi fără resurse clar alocate proiectul tău nu este credibil. Şi nici implementabil. Chiar dacă este însoţit de mulţi „trebuie”, „e vital” şi de „dacă nu atunci…”.
Numeşte un coordonator, un manager de proiect. Prezintă-l în faţa echipei şi enumeră-i clar atribuţiile şi nivelul de decizie. Spune-le tuturor cât costă acest proiect. Pe zile. Pe oameni. Pe activităţi. Şi spune-le ce pierderi poate aduce neimplementarea lui. Apoi, lasă-i o oră împreună. Vei fi uimit de rezultate. Comunicarea corectă este esenţială.
3. Echipa de implementare nu este suficient de experimentată
Atitudinea nu ţine locul experienței. Nu poţi înlocui competenţa doar cu pasiune. Acestea sunt mesaje care doar strâng like-uri pe reţelele de socializare, dar care nu funcţionează în programe de strategy deployment. Echipa ta trebuie să aibă un manager de proiect cu experienţă, câţiva experţi şi oameni care au experienţă în implementarea de proiecte şi care ştiu să motiveze echipe. Dublează-i cu juniori, cu tineri care au ambiţie, sunt structuraţi şi care vor provoca echipa în permanență cu perspective noi, cu abordări inovative şi care vor susţine dinamica proiectului. Nu ai cum să pierzi astfel.
Dacă în echipa care asigură implementarea strategiei tale de business nu sunt implicaţi cel puţin o treime experţi şi cel puţin o treime manageri cu experienţă (inclusiv şi mai ales manageri de proiect), strategia ta va rămâne pe hârtie. Aproape sigur.
Leadershipul, coordonarea, managementul şi experienţa echipei nu îți garantează că vei putea avea un proiect de strategy deployment de succes. Acestea sunt doar condiţii necesare, însă nu şi suficiente. Dar este sigur că fără măcar aceste trei ingrediente viitorul businessului tău poate rămâne doar pe hârtie. Indiferent cât de bine a fost planificat sau finanţat.