Diagnoza de business: și tu îți conduci afacerea ”în orb”?

MENTORAMA. În strategia de business, scurtăturile se dovedesc a fi, cel mai adesea, fundături
mai 18, 2017
Leadershipul autentic – singurul model pe ADN-ul tău
iunie 27, 2017
MENTORAMA. În strategia de business, scurtăturile se dovedesc a fi, cel mai adesea, fundături
mai 18, 2017
Leadershipul autentic – singurul model pe ADN-ul tău
iunie 27, 2017

A conduce o afacere fără a efectua periodic o diagnoză de business printr-un  instrument corect de diagnoză e ca şi cum ţi-ai conduce mașina personală, dar fără să ai deloc acces la tabloul de bord. Mai ales, dacă ai deja câțiva ani buni vechime în piaţă.

Va pleca de pe loc? Probabil că da, dar nu ştii sigur pentru că nu ai senzor de baterie şi nu ştii când te lasă curentul.

Merge? Fără îndoială că merge, însă nu ştii până când. Pentru că nu ştii câtă benzină mai ai în rezervor.

Are viteză? E clar că da, dar nu ştii cât de mare. Pentru că nu ai vitezometru. Şi nici nu poţi estima când ajungi la destinaţie (evident, nu are nici kilometraj).

Se va opri? Probabil că da. Dar tu iarăşi nu eşti sigur pentru că nu ştii care este starea sistemului de frânare.

Practic, eşti la volanul unui bolid pe care nu îl controlezi deloc şi care, mai grav, este complet impredictibil.

Oricine ar conduce o astfel de maşină ar fi considerat inconştient. Însă cei care îşi conduc afacerile „în orb” sunt consideraţi, în schimb, oameni de afaceri care au „curaj” şi „instinct”.

În viteză, dar fără direcţie şi fără plan

Pregătind acest material, m-am gândit câte companii, dintre cele pe care le-am asistat în proiecte de mentorat de business, au avut o diagnoză de business atunci când am început proiectul cu ele. Chiar şi de slabă calitate sau cu inexactităţi, dar măcar să existe. Răspunsul este simplu: 100% dintre companiile cu care am lucrat nu aveau o diagnoză de business sau ceva similar. Şi foarte multe nici nu credeau că au nevoie.

Este o pierdere de timp”, mi s-a spus de fiecare dată. „Știu perfect cum stau. Vă zic eu”. Fără excepţie, cei care îşi conduceau afacerile „în orb” doar credeau că ştiu cum stau.

De fapt, rulau mult mai încet decât credeau, consumau mult mai mult decât erau pregătiţi să accepte, iar maşina lor (adică afacerea lor) nu avea frâne. Şi nici direcţie. Rulau pe străzi mici, lăturalnice, dar nu ştiau cum să se aşeze stabil şi cu viteză optimă pe autostradă.

Culmea, acest procent este valabil şi pentru corporaţii. Ele se pierd în evaluări fragmentate pe departamente, divizii sau linii de business. Anul trecut, fiind speaker la o conferinţă cu peste 600 de manageri şi antreprenori în sală, la întrebarea „În câte dintre firmele pe care le reprezentaţi s-a făcut o diagnoză de business în ultimii 3-5 ani?”, o singură persoană a ridicat mâna.

Diagnoza de business: fundaţia şi acoperişul

Diagnoza de business, atunci când este făcută profesionist, este şi fundaţia, şi acoperişul unei case: este în acelaşi timp temelia pe care poţi construi strategia pentru creşterea de mâine, dar şi acoperişul care te apără de riscuri şi de fluctuaţiile pieţei. Nu de alta, dar diagnoza îţi arată exact ce vulnerabilităţi ai şi care sunt etapele pe care le-ai sărit în construcția afacerii tale. Astfel, dacă constaţi la timp, poţi remedia structura ca să îţi fie solidă pe termen lung.

Diagnoza de business înseamnă o evaluare integrată a întregului business: resurse, procese, oameni, sisteme, strategii, precum şi a pieţei şi a poziţionării corecte – sau nu – în piaţă. Şi, pentru a te baza pe datele sale, trebuie să fie realizată cu metodologii şi instrumente de analiză profesioniste. Diagnoza de business nu este audit financiar. Este un instrument care ia pulsul organizaţiei, în integritatea ei, cu interdependențe, conexiuni şi sinergii ale businessului.

Diagnoza de business este cea care îţi spune dacă eşti pregătit şi dacă ai resurse pentru viziunea ta, strategia ta, proiectele tale sau dacă oamenii tăi vor putea face saltul calitativ şi cantitativ pe care ţi-l doreşti.

Diagnoza de business este tabloul tău de bord.

De aceea, am decis că luna iunie este la Business Mentoring House luna diagnozei de business, cea în care nu ne vom mai conduce afacerile „în orb”. Vom avea cursuri, evenimente şi articole prin care vom spune public ceea ce am tot spus în privat, fiecărui antreprenor cu care am lucrat: diagnoza de business este un instrument indispensabil pentru managementul profesionist al unui business modern.